woensdag 11 september 2013

Zoals je een olifant eet; hapje voor hapje.

Afbeelding Freepik,com

Wel ja, de afbeelding zegt al genoeg denk ik. Om die reden heb ik deze dagen een radicale keuze gemaakt. Voor een prettiger en eenvoudiger dagelijks leven. Het koste wat geestelijke voorbereiding en een beetje rouwig gevoel, maar ik ben ervan overtuigd dat het alleen maar beter kan worden. Weg met stress, weg met drukte en onoverzichtelijkheid. Je kent het wel: wanneer je geest overbelast is, is het goed je klerenkast eens op te ruimen. Wel, in mijn huis zijn alle kamers nodig aan een opruimbeurt toe!
 
Op dit blog komen geen ellenlange verhalen en ook ga ik niet vertellen hoe je iets moet doen.  Lekker kort, bondig en veel foto's van voorbeelden, ervoor en erna, ideeën et cetera. Ik leg het vast als stok achter de deur en om ideeën tot leven te brengen met - hopelijk, maar daar gaan we van uit - als prettige bijkomstigheid... rust.


Mijn lichaam wil mijn hoofd duidelijk maken dat ik moet stoppen met zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd te proppen. Ik ervaar een orkaan in mijn hoofd en mijn lichaam doet pijn. Mijn geest draait overuren, 's nachts draait de film van overdag en overdag verlang ik naar een stille nacht (die overigens nooit stil is met drie kleine kinderen in huis). Ik voel me opgejaagd en draag continu de last (voornamelijk gevoel) van  het moeten, moeten en altijd maar weer moeten...
Ik ben een werkende moeder (daarover in komende berichten meer) en draai dagelijks overuren. Ik ben ook  nog echtgenote, dochter, vriendin en mijzelf niet te vergeten. En aan dat laatste kom ik bijna niet toe, en dat hakt er toch echt behoorlijk in...



  
Hoe kun je weer rust vinden als prikkels om je heen je vreselijk overweldigen?  Met mijn hooggevoelige eigenschap is het meer dan noodzakelijk niet alleen te dromen over rust, maar ook werkzaamheden uitvoeren om  die rust te verkrijgen. Opruimen, en de drie overbekende RRRen: Rust, reinheid en regelmaat. En nee, dat is niet alleen bij kinderen werkbaar, maar - vooral ook - bij volwassenen ;)

Nu weer even back to basic: hoe krijg ik dit voor elkaar? Hoe kan ik een rommelhuis veranderen in een huis waar je tot rust komt, mijn gezinsleden en ikzelf, met ieder een eigen plekje? Iemand zei eens: Zoals je een olifant eet; hapje voor hapje.
 
Aan de slag dus maar!
 
Heerlijk, ik heb er zin in!!

Liefs van Syl

 Mijn spreuk voor deze blog:
 
 'Simplifying your life is like you can breathe again' ~ Syl
 
'Het vereenvoudigen van je leven is alsof je weer kunt ademhalen' ~ Syl
 
 

9 opmerkingen:

  1. Prachtig stuk zeg. Vooral de laatste uitspraak is mooi: 'Het vereenvoudigen van je leven is alsof je weer kunt ademhalen'. Ik ben hier afgelopen week ook mee begonnen. Mijn man moest lachen toen hij vroeg wat ik gedaan had aan het einde van de dag. 'Vereenvoudigen' zei ik. Het kost even wat (extra) tijd om de dingen zo te krijgen zoals je graag wilt, maar het is de moeite waard. Ik zie uit naar je volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je er ook mee bezig bent Wendy! Ga je er ook over bloggen op één van je blogs? Hopelijk kunnen we wat van elkaar leren:) Leuk dat je me ook hier gaat volgen!

      Verwijderen
    2. Hoi Tineke, of ik er heel veel over ga bloggen weet ik niet. Het boekje 'Do you like it' waar ik pas over schreef op Christenleven heeft me wel aan het denken gezet. Keuzes maken in de sociale media ( bv. geen 5 maar 2 twitteraccounts) zijn het begin. Er volgt waarschijnlijk nog wel meer maar dat is niet altijd zichtbaar. Mooi onderwerp.

      Verwijderen
  2. Mooie blog! Ik noem vereenvoudiging hier: Ontrommelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Ga je zeker volgen, lezend en praktijkend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goed van je om rustiger aan te doen! Dat heb ik inmiddels ook gedaan waardoor ik mijn tweede blog verwijderd heb en dat bevalt me uitstekend. En loslaten....is niet makkelijk maar langzaamaan ben ik er mee bezig.
    Ik wens je toe dat je je rust terug zal vinden en dat je hoofd geen overuren meer hoeft te draaien.! Sterkte daarmee!

    Lieve groet, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. gewoon heel herkenbaar. Ik hoop en bid dat het je lukt! Ik neem in mijn over-enthousiasme ook altijd van die radicale stappen, maar het volhouden en niet weer verdrinken in het veréénvoudigen dat wens ik je van harte toe. Ik ben erg benieuwd naar al je tips, want ik ben ook wel weer aan veréénvoudigen toe..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is heel herkenbaar, ik ben erg benieuwt naar je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu net je nieuwe blog gevonden en gelezen. Mooi en die vereenvoudiging spreekt me erg aan.....Wens jou en je gezin toe dat je samen de rust kunt vinden waar je zo naar verlangt!
    Lieve groetjes, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...